کد خبر : 197023 دسته : اجتماعی و فرهنگی
تاریخ انتشار : Jan 11 2020 12:28PM - 1398/10/21
0 نفر 0 نفر

صبحانه، وعده غذایی فراموش شده

سیناخبر- نخوردن صبحانه باعث بی حوصلگی، پرخاشگری، عصبانیت، افسردگی و خستگی و همچنین کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی می شود.

صبحانه، وعده غذایی فراموش شده

اهمیت مصرف صبحانه                         

یکی از مهمترین وعده های غذایی، وعده صبحانه است.  عدم مصرف صبحانه باعث به هم خوردن نظم بدن می شود. صبحانه   باید در دو ساعت اول بعد از بیداری، معمولا 7تا 9 صبح میل شود. انجمن  قلب آمریکا  به طور رسمی اعلام کرده کسانی که از وعده صبحانه صرف نظر می کنند، در طول روز بیشتر از سایرین دچار پرخوری و در نتیجه اضافه وزن می شوند.

طبق این تحقیقات کسانی که هر روز صبحانه  می خورند در معرض خطر کمتری در حوزه بیماری های قلبی و فشارخون بالا و کلسترول بالا  و دیابت نوع 2 هستند.

با این حال عوارض جانبی صبحانه نخوردن علاوه بر تاثیرات منفی روی وزن، شامل عدم سلامت هورمونی، اختلال حافظه و یادگیری و خلق و خو می باشد.

مهمترین عوارض نخوردن صبحانه:

کاهش سطح حافظه:                                                                

مطالعات دهه اخیرنشان داده که عدم مصرف صبحانه در کاهش  قدرت یادگیری و افت تحصیلی  دانش آموزان موثر است. و همچنین نخوردن صبحانه در افراد شاغل و کارگر موجب کاهش سطح تمرکز و واکنش سریع بویژه در مواقع خطر می گردد.                                                                                             

نخوردن صبحانه می تواند اثرات منفی بر یادگیری و تمرکز داشته باشد ،در شرایط ناشتایی کوتاه مدت ( زمانی که فرد فاصله دریافت دو وعده غذایی در او کوتاه باشد) معمولا سطح گلوکز خون به نحوی تنظیم می شود که به عملکرد طبیعی مغزلطمه وارد نشود و اگر مدت زمان ناشتایی طولانی باشد ( زمانی که فرد فاصله دریافت دو وعده غذایی در او طولانی است) به دلیل افت قند خون، مغز قادر به فعالیت طبیعی خود نیست و در نتیجه یادگیری و تمرکز حواس مختل می شود.                                                                                 

چاقی :                                                                       

نخوردن صبحانه و ناشتایی طولانی مدت موجب افت قند خون شده و در نتیجه در وعده ناهار به علت گرسنگی و اشتهای زیاد، غذای بیشتری مصرف می شود که در نهایت اضافه وزن و چاقی را به دنبال دارد.                                                                                                  

دیابت نوع 2:                                                               

گروه بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد تحقیقی را انجام داد که هدف آن پیدا کردن رابطه ای میان عادات غذایی و وضعیت سلامت افراد بود .

در این آزمایش که تقریبا 6 سال به طول انجامید، تعداد46 هزار و 289 زن شرکت کرده بودند.

طبق نتایج به دست آمده، زنانی که عادت به خوردن صبحانه نداشتند در مقایسه با زنانی که به طور روزانه و منظم صبحانه می خوردند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار داشتند.

بدتر آنکه خطر ابتلا به دیابت نوع 2  در زنان شاغلی که عادت به  مصرف صبحانه نداشتند، نیز 54 درصد بیشتر از سایرین بود.                                                         

تاثیر منفی روی سطح انرژی و خلق و خو:                                      

طبق مطالعه ای که در ژورنالی بنام رفتار روانی در سال 1999 منتشر شد، این تیم تحقیقاتی انگلیسی مطالعه ای روی 144 انسان سالم  انجام دادند که در طول شب  هیچ غذایی مصرف نمی کردند و اصطلاحا روزه ی شبانه می گرفتند.

این گروه به 3 دسته تقسیم شدند: به گروه اول یک صبحانه سالم داده شد و گروه دوم  فقط قهوه وگروه سوم هیچ صبحانه ای دریافت نکردند.

سپس به مدت 2 ساعت مورد مشاهده قرار گرفتند. طبق این تحقیق، ضعیف ترین مهارت های ذهنی و بیشترین میزان خستگی در گروهی مشاهده شد که هیچ صبحانه ای دریافت نکرده بودند.

بهبود اشتها و بی میلی در وعده صبحانه:                                          

برای اینکه افراد خصوصا دانش آموزان اشتهای کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند، باید شام را در ساعات ابتدایی شب میل کنند و شب ها در ساعت معینی بخوابند تا صبح ها بتوانند زودتر بیدار شوند و وقت کافی برای صرف صبحانه داشته باشند.

والدین باید خود الگو و مشوق دانش آموزان برای خوردن صبحانه باشند.

یکی از دلایل نخوردن صبحانه تکراری و یکنواخت بودن آن است.

غذاهایی از قبیل نان سبوس دار و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ و گوجه، نان و کره و مربا  یا خرما به همراه شیر، نان و عدسی یک صبحانه سالم و مقوی برای افراد خصوصا دانش آموزان به حساب می آید.

 منبع: کتاب تغذیه در سنین مدرسه، تالیف دکتر زهرا عبداللهی و همکاران فاطمه عرفانی کارشناس تغذیه

شبکه بهداشت و درمان شهرضا

واحد بهبود تغذیه                                                         

                               

ارسال به دوستان
تصاویر خبر
نظرات
Designed and Powerd by Afrang